Home / יזמות / מהי למידה מוטת עתיד

מהי למידה מוטת עתיד

עולם החינוך משתנה, בכל בית כמעט ניתן לשמוע סיפורים מסבא וסבתא על הדרך בה הם חונכו, הצורך לעמוד ברגע שנכנס המורה לכיתה. עונשים לא נעימים וכו'. בימינו דווקא ניתן לראות מגמה הפוכה- התלמידים שולטים בעצמם, והמורה נזהר בצורת החינוך. למידה מוטת עתיד היא צורת למידה חדשנית ומעט שונה מצורת הלמידה הישנה. זוהי למידה שמבוססת על הסתגלות לשינויים החלים בעולם תוך ניסיון להכין את התלמידים לעבוד בעולם העתידי. קל להבחין שהעולם שלנו הולך ומתפתח. תחומים רבים משנים את אופיים, כגון עסקים שונים, תחבורה ופוליטיקה. על כן גם תחום החינוך צריך להשתנות ולהתקדם עם העולם. הלמידה הישנה מושתתת על תבניות, שעות מוגדרות, התעסקות בכלל ולא התאמה לפרט. בנוסף הלמידה הישנה מאופיינת בחוסר יכולת להתפרש על כלי עזר שונים, אלא להתמקד במוכר ובקבוע.

למידה מוטת עתיד היא למידה שמטרתה להקיף את תחומיו הרבים של העולם ולהתאים את התלמידים אליו, ולכן היא מתייחסת לשינויים בחלים בעולם במספר היבטים כגון פוליטיקה, כלכלה, אורח חיים ועוד. ובנוסף למידה מוטת עתיד מכילה בתוכה 6 עקרונות למידה. נרחיב על עקרונותיה של למידה מוטת עתיד :

עקרון הפרסונליות- עקרון הפרסונליות אומר שלכל תלמיד יש יכולות אחרות וצרכים אחרים, כלומר לא כל תלמיד נולד עם אותה יכולת מחשבתית ויצירתית ולפעמים למידה מסוימת לא תתאים לו ותגרום לו להישאר במקום ולא להתפתח. לעומת זאת אותה צורת למידה תתאים מאוד לתלמיד אחר. לכן עקרון הפרסונליות אומר שצריך להתאים באופן אישי את הלמידה ליכולותיו של התלמיד.

עקרון השיתופיות- העיקרון הבא בתחום למידה מוטת עתיד אומר שכדי להצליח להגיע למטרה מסוימת כדאי לעבוד בשיתוף פעולה. ישנם תלמידם רבים אשר יודעים לעבוד לבד. אך העולם מראה לנו שכאשר יש שיתוף בין מוחות שונים ניתן להגיע אל המטרה בצורה אופטימלית.

עיקרון אי פורמליות- עקרון זה אומר שישנם כלים רבים ותכנים אי פורמליים שלא משתלבים בעולם החינוך. על כן, כדאי לזהות סביבות אי פורמליות ולשלבן בתוכנית הלימודים.

עקרון הגלוקליות- עקרון זה מתמקד בצורך לשלב בתוכנית הלימודים את המידע לגבי שיתופי פעולה רב תרבותיים.

עקרון התמורתיות- מתמקד ביכולת התלמיד להסתגל אל התמורות החלות בעולם ולדעת איך להתמודד איתן.

עקרון התכלול- עקרון זה מדבר על פיתוח זהות עצמית של התלמיד, היכרות עם עצמו והבנה מהם התחומים המתאימים עבורו.

למידה מוטת עתיד היא תחום חדש ויידרש לו זמן להיטמע בתוך מערכת החינוך, אך כבר היום קיימים מפגשים וקורסים שונים, אשר מועברים למורים ולאנשי חחינוך על מנת ללמדם כיצד עוברים לצורת לימוד מוטת עתיד, וכיצד מציגים בפני התלמידים את דרכי הלמידה החדשות הללו. עם קצת זמן, והעשרת הידע בנושא, יצליח עולם החינוך להגיע להישגים גדולים ומשמעותיים.

About admin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *